iNgAt2 SoKmO...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

nak itut mummy?

Tuesday, January 4, 2011

da mia owh da mia

ade org kater muke kitorg seiras tul ke?

ha ha ha....perasaan mommy tgh bercampur baur skang nh...ekceli mommy nak buat entry psl kwn mommy nh...nk citer betapa bangge nyer mommy ngan dia tp hehe...mommy br perasan 1 perkara yg hebat psl dia nh....br ingat nk wat surprised huh!

langkah pertama mommy ialah bukak fb n curik foto2 mommy ngn dia mase kami sama2 ngajar 1 skulah dulu...mommy tingat yg dia penah upload gambo2 kitorg letak dlm fb...so mommy nk kopipes je ler thee hee hee...time tu dia jer yg sokmo usung kamera sana sini...mommy lak pakai henpon cikai jer time tu...so dok tumpang glamer la tiap kali dia nk snap gambo

kak lisa...awat tutup mata chek


hat nampak mata tu saje jer nak promosi 'ayu nya mataku' ;p


anak dara cuma hat yg baju outih tu je yer...yg lain dah berpunyer harap maklum ;p

makan time...time ingat da de program ape mase nh kt skulah tp c da mia nh biase ler kan...mesti nk snap gambo gak


kisahnyer kami berdua nh cuma guru kontrak jer...tp esperien dia dlm bidang perguruan nh lebih byk dr mommy...kalo mommy dah 5 tahun dia da 6 tahun rasenyer... mcm2 pahit maung yg kitorg lalui sepanjang menimba pengalaman sebagai guru nh...lebih byk pahit+masam n masin dr manisnyer...tp sesungguhnyer, berkat kecekalan n minat kitorg dlm bidang nh...xde satu pon duri2 yg menusuk setakat nh mampu tuk mematahkan semangat kitorg tuk terus bergelar pendidik...

kalo nak diceritakan...laluan kami xsemudah org lain dlm mencapai cita2...kita sebagai manusia hanya mampu merancang, tp hanya Allah yg tahu apa yg terbaik tuk kita...siapa yg kita bakal jadi dlm melaksanakan amanahNya di muka bumi ni...

menjadi gstt sebenarnya merupakan hanyalah satu laluan alternatif untuk menjadi pendidik...sama seperti anda yg memohon utk mengikuti kursus perguruan semenjak awal...bukan semua pemohonan adalah bertuah...yg gagal perlu mencuba lagi walaupun peluang2 yg ada adalah tersgt2 la tipis...dek kerana minat...dipohon lagi berkali2 tanpa jemu...tp dlm masa yg sama...xkanla si pemohon tu nak duduk menunggu sahaja di rumah menantikan khabar yg xpasti?!...setiap peluang yg dtg tuk melanjutkan pelajaran, tidak disia2kan...habis satu peringkat...mohon lagi nk jadi guru dan seperti kami...sebaik sahaja memperolehi ijazah, mencuba pengalaman menjadi guru ganti@ guru sandaran...kata org, pengalaman mungkin juga buleh dijadikan aset dlm mendapatkan jawatan tetap...kita berikhtiar saje okeh...ingat mudah ke nak dapat...kena interview juga ler bro...

andai berjaya...tunggu tuk ditempatkan mana2 sekolah yg memerlukan...biase nyer kami dimulakan sebagai guru ganti sahaja tuk membantu melaksanakan tugas2 yg ditinggalkan sekejap oleh guru2 yg bercuti kerana bersalin @ berkursus dlm tempoh yg lama...barula dpt kami menumpang rezeki ;p...kadar upah?! gaji?! bergantung pada ppd yg mentadbir di satu2 kawasan...mommy pernah dibayar dgn tangga gaji spm sahaja, meskipun ade degree...seingat mommy waktu tu cuma dlm RM656.30/sebulan n gaji cuma dikira berdasarkan bilangan hari mengajar...kalo kebetulan dlm kontrak tu ade cuti skulah...nasib ler...dpt sket jer...penah gakla mommy cuma dpt rm1,500 lebih kurang pas 4 bulan ngajor cz nasib xbaik beb...de cuti skulah bulan 5 n bulan 8 huhhu

pas seberapa lama jadi guru ganti...de rezeki...up la sket taraf ktorg jadik gstt...tu pon kena interview dulu ye...interview sama jer cam korang nk jadik cegu...so takat nh...da 2x kena interview...cam biase tunggu tuk ditempatkan mn2 skolah, nasib baik dpt skolah yg biase kt ngajar...nasib x baik dpt skolah yg hebat n terkenal ngn mcm2 masalah...sokmo pon gstt diperlukan di skulah2 cam nh ler...da lapor diri kt skulah...maka bermula lah kehidupan sebagai gstt...sila baca dgn nada yg berlainan...gstt (cool)...gstt(tergezut!)...ala gstt jer(ngn muke sinis) thee hee hee...(dlm ati, pandai ke deme nh ngajor hah?!)

sabor ye...puan2 cegu tuan2 cegu...xde niat langsung kami sebagai gstt nk mengganggu kehidupan profesionalisme anda di tempat kerja...kami hanya mahu sama2 menggembleng tenaga membangunkan anak bangsa...nak cuba rase jerit perih jadik cegu n seronoknyer bila ada org pangge kita cegu...jgnla jaki ngn kami...sian kat kami...di kesempatan nh mommy nk tabik spring kt sumer cegu2 yg mommy kenal yg mempunyai berfikiran terbuka terhadap golongan seperti kami...dan sanggup pula beri kami tunjuk ajar n tegur sekiranya ade kekurangan di pihak kami...sama seperti semasa anda menjalani praktikal...bezanya cuma anda belajar dulu, baru cari pengalaman...dan kami belajar dahulu melalui pengalaman even tahu belum tentu pengalaman2 yg mahal ini akan menjanjikan jawatan yg tetap kepada kami...tp jangka hayat cuma setahun...di setiap akhir tahun...kami akan termangu2 kesedihan mengenangkan masih ada lagi kah kontrak untuk kami di tahun seterusnya...seperti skang...MOMMY PENGANGGUR UWAA!

tuk pengetahuan semua...setengah ppd/jpn mensyaratkan semua yg memohon tuk jadi gstt sama ada berpengalaman@ tidak mesti mengikuti temuduga...korang kira la brape kali temuduga yg perlu kitorang lalui selama ini...terpulang lah pada anda tuk menilai...adekah kami nh saje2 nk jadik cegu gstt semata2 sebab xdpt keja lain or bla2

mommy da lalui semua nyer...bertukar kawasan tempat mengajar sebab skolah di bawah jajahan ppd asal sudah tidak memerlukan gstt atas byk sebab...cegu penuh...matapelajaran tertentu sahaja yg ditawarkan...xde peruntukan n mcm2...mengajar semua golongan pelajar...yg cerdik pandai...n xbrape cerdik...ngajor mcm2 subjek termasuk subjek yg mommy xpenah blaja mase kt skulah dulu pon ade...ade gak yg mommy dikatakan gagal temuduga gstt sedangkan sudah berpengalaman 4 tahun...tp ade lak yg fresh graduate leh ngajor jd gstt...naper ye? anak siapakah beliau?! jeng...jeng...xkurang gak ngn kawan mommy si damia nh...n termasuklah beberapa kisah sepanjang menjadi cegu yg xsesuai mommy paparkan di sini...(xmolek selongkar byk sgt...yg penting nawaitu naper nk jadik cegu...tul x?)

mommy sebenarnya nak tekankan pasal kawan kami nh...di saat ini beliau telah berjaya menyandang jawatan sebagai guru tetap di sebuah sekolah di daerah tempat kitorang tinggal...sepanjang menjadi guru kontrak...beliau tak putus2 membuat permohonan ke semua peluang2 yg ada tuk jadik cegu tetap...sebut jer sumer...KDC, DPLI, KPLI...tanya la beliau brape kali apply...n akhirnya di usia 30 tahun beliau diberi peluang tuk mengikuti kursus KPLI setelah berjaya temuduga...MOMMY BANGGE DGN BELIAU...kawan mommy nh merupakan simbol kecekalan seorang guru kontrak dlm merealisasikan impiannya...skang tinggal la mommy utk teruskan sisa2 perjuangan...setengah member ckp xrase ker korang da terlewat nk establish idup...nak wat camne kan...idup xseindah mimpi...yg penting xberenti cuba mengubah nasib sendiri...seperti da mia...mommy juga ingin bergelar cegu azee...aminn!

4 comments:

  1. seronoknya tengok gambar2 cikgu..tak sabar rasanya nak graduate cepat2...

    ReplyDelete
  2. as-salam...waaa, terharu...!!! sob...sob...sob...!!! (T_T)
    xpo cegu ajee, mungkin rezeki anda plak di tahun baru nie...saya di sini sentiasa mendoakan anda semoga mendapat peluang yang sama seperti saya juga...yang penting, jgn berputus asa...
    insya'allah, allah sentiasa mendengar rintihan hati kita yang bergelar gstt nie...buktinya, ya, saya telah mendapat ape yang selama nie hanya sebagai satu mimpi saja buat kita...teruskan berdoa ya...
    owh, ya, memang ade org ckp muka kita seiras...hikhikhik...

    ReplyDelete
  3. Cikgu Akim : blajo rajin2, hayati sumer nilai perguruan cz de byk onak ranjau, pahit masam,manis,payau,masin yg bakal dilalui...tp percayalah sumer tu indah hehe

    Da Mia : kuikuikui...sib bek yg diiraskan dgn ai tu cantek orgnyer...so otomatik tau aii nie cantek haha

    ReplyDelete
  4. hahhaha...i baru jumpa blog u nie....terus polo...bnyk nar cite sedih...huhuhuhu

    ReplyDelete

 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates


Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL