iNgAt2 SoKmO...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

nak itut mummy?

Friday, December 17, 2010

di manakah silapnyer percaturan hidup ini

cuba teka...apa yg tersembunyi di balik wajah ini?


sukar nk digambarkan...setiap kali bersendirian, akan terkenangkan bahawa diri ini tidaklah sehebat mana...tidak seperti org lain yg aku perhatikan laluan mereka cukup mudah utk mencapai sesuatu di dalam hidup...tetapi aku?! di manakah silapnya...apa kurangnya?

ini merupakan pertama kali aku cuba meluahkan apa yg terbuku sekian lama tentang liku dlm kehidupan sndiri...bukan hendak mengadu domba @ xbersyukur atas kurniaan Ilahi...tidak ye...cuma ini cubaan tuk mengurangkan sedikit emosi negatif yg amat kerap melanda

aku sudah pon mencapai usia 30 tahun pd 28 mei lalu...tak lama lg 2011 akan menjelang, bermakna umurku akan meningkat sekian kali...bagi setengah org umur hanyalah sebuah angka tetapi aku biarla angka itu sejajar dgn kualiti dlm kehidupan kita...cakap memangla pandai puan azee...tetapi hakikat...ape yg kau ada? apa yg kau capai?

bila diputar kembali masa lalu...aku bukanlah seorang yang tak pandai belajar...sampai juga ke menara gading...aku seorang yang amat suka berkongsi ilmu....semasa di sekolah lg aku xdpt lihat ade kwn2 yg susah hati kalo xdpt menguasai apa yg dipelajari ari 2...aku suka membantu mereka n aku rase puas dpt membuat mereka faham tentang apa2 topik....dlm hati kecilku memang terdetik tuk menjadi pendidik suatu hari nanti tetapi xpernah ku katakan pd sesiapa...kuanggap ini sebagai rahsia kerna ku sedar ibu ku ade agenda lain utk aku

sehinggalah ku tamat spmv...aku memohon borang maktab bersama2 dgn borang2 lain tuk ke pusat pengajian tinggi...malangnya aku termakan suara2 yg mengatakan budak vokay xbulei jd cikgu...jadi aku xpegi amik exam tuk kemasukan ke maktab...haha kan da tau kesilapan pertama aku!

kemudian aku teruskan belajar di politeknik, selesaikan diploma n aku bernasib baik kerna dpt tawarn sambung belajar ke usm tuk dptkan degree...selepas 6 tahun belajar aku bekerja di beberapa tempat n xlama lepas 2 aku berkahwin (jodoh da sampai beb...xtolaknyer ;p) dlm mase yg sama sempat juga aku amik xperience sbg guru ganti di beberapa buah sekolah...

selepas azim lahir...aku nekad tuk cr kerja...walaupon ati sgt berat kerna tau natijahnyer aku mesti berjauhan ngn suami yg bertugas di bukit bunga, kelantan...tapi xsggup rase diri nh useless(cam kebal jer kan tp tiap kali berjauhan aku triak bagai nk rak heheh)...aku apply mcm2 keje n dpt tawaran sbg gstt...sehingga ari nh aku telah pernah mengajar di 5 buah sekolah menengah di parit buntar n nibong tebal n mcm2 subjek aku ajar termasuklah yg xpernah aku belajar mase kt skolah dulu hehe...gamble jer janji minat...

sememangnya selama ini aku mempunyai perancangan mengumpul modal tuk memulakan perniagaan kerna ku sedar aku xbulei terlalu bergantung pd kerja ini....setakat nh dah 8x aku menduduki peperiksaan mtest n 4x memohon dpli tp br skali aku dipanggil tuk attend exam...keputusan exam sumernya xmenyebelahi aku....pengalaman yg aku timba selama ini xla berbaloi mana...tiada yg dpt membantu aku

cerita psl bisnes...tahun pertama aku dpt buat simpanan smpai rm10k...jumlah besar tuk aku yg xpenah tengok duit sebanyak 2...sayangnya aku terpaksa korbankan ssimpanan tu tuk beli kancil secara tunai tuk kegunaan berulang alik ke sekolah (keje kontrak weh, xdpt nyer nk wat loan)...sebenarnya telinga ku panas bila asik diperli menumpang sana sini...aku bukanlah mudah nk dpt sesuatu...xdenyer sape2 nk offer nk tulun bayar muke tuk bli keta ke...motor ke...beskal ke...tp aku bersyukur n bangge...keja staun, aku dpt nh sbg tanda titik peluhku:

da 2 tahun keta nh berjasa, xbyk karenah walaupon aircond xsejuk2...akibat beli hat 2nd hand ler...tp aku xmintak duit sape2 tau!

tahun ke2, xbyk simpanan yg aku dpt buat...pas pakai keta byk lak blanje kena kuar...even aku tumpang umah mama yg sewa xkena bayar...tp ade je hal2 yg mesti aku take part sama...hakikat idup berkeluarga...mana leh ko nk banje suke ati je...

tahun ke3...aku rase da smpai mase tuk aku jinak2 nk meniaga...xto nk meniaga ape...try n error...ade yg aku n hubby labur duit sket dlm projek kelisa...aku blaja wat bisnes internet...cubaan bukak kedai...penah mohon kt mara n mdk cz sewa depa murah sket...tp nasib xmenyebelahi kitorg gak...cr sewa murah cz modal kitorg ciput je...tp interview cm kitorg nk mintak keja @ duit diorg jer...sabar jer ngn dugaan idup nh...siannyer aku

n now perkara yg paling aku takot betul2 terjadi!...tuk 2011 nh deme da xamik gstt....guane nh...tanam anggur ler weh...org len mmg sedap ckp aku de bisnes...family aku pon de bisnes, leh cover...tp korang taux ape hakikatnyer...kalu x da lama aku join venture ngn diorg...tp sapela aku nk terhegeh2...sumer idea bernas aku dr kecik smpai besor asik ditolak mentah2...aku bukan ler family member yg bagus tuk diorg...dlm erti kata lain...xdok pon xpo tau! (stop ye kang adikbadik bace...kecik ati diorg...udah k)

cmne pon aku bangge ngn adik badik, even menampakkan aku yg plg ngok skali haha...along da berjaya run our family bisnes, aja penah study smpai jepun n now mama sokmo citer byk manufacture kt mesia nh berebutkan akak aku tuk keje ngn diorg...engineer yg hebat!...yoe da nk jd lecturer...tgh duk amik phd kut....amie keje ngn company abg amin(cousin mama) n nmpak da stabil...siap da bli umah n keto besor....adik n ena kt u lg....tp deme xserupa aku...deme superb!...aku jer yg terkontangkanting,,,xlepas lg dr celah ketiak mama...duk pon menumpang umah mama...1 ari deme busan...padan muke aku huhu

adik2 sebelah hubby pon dasat...firdaus keje bahgian tentera...intan da jd pembantu pengurusan murid n rafiik bakal jd polis...senangnyer deme nk dpt keje....kenapa aku xmcm 2....intan da bape bijik umah n kete ade, ank pon ramai n senang lak 2 nk peknen...xdok prob cm aku yg nmpak cm org mengada2 nh...trase diri aku kecik sgt

en suami setakat nh xckp pape lg....tp aku tau dia pon cm rase down bila aku xbekerja...dia bukan kawen ngn minah kampung, yg xblaja tinggi...bukannyer kitorg xpenah berangan nk naik haji mase 40 taun...nk pakai keta dasat...nk beli umah cmne...dia tingin nk ade motor besor...aku susah ati bila memikirkan impian2 hubby yg xtercapai...camne aku nk dptkan itu sumer?...impian aku?! sesungguhnye aku xberani bermimpi langsung hingga ke saat ini...even mimpi nk pasangan hidup mcmn pon xpenah...penah berangan tp cepat matikannyer sbb aku xpenah dpt ape yg aku nk since kecik jer...so biarlah aku beralah...tp aku cuma insan lemah...sebab ade gak rase cemburu bila org lain dpt ape yg diorg nak....uwwaa


wajah riang seorang wanita? anak? adik? kakak? isteri? ibu? anak sedara? ibu sedara? menantu? sepupu? kakak ipar? biras? kawan? guru? peniagawati?


bila pikir yg pendapatan aku da ilang...aku rase cam nk bunuh diri jer(sabor2 aku still ade iman, insyaAllah)...mcm sumer org lebey baik tanpaku...aku nk yg terbaik tuk pelajaran azim...tp rase terpaksa beralah akan keadaan kami...aku xnk bebankan hubby sgt...baik x niat aku...
patut da kena stop...org pompuan nh kannyer leh layan perasaan sgt...byk sgt melalut n syaitan mudah nk sesatkan kita...sbg tazkirah tuk diri n share ngn sesiapa yg sudi baca entry nh td....aku kopipes testi kt bwh nh dr i luv islam.com

No comments:

Post a Comment

 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates


Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL